2021. májusában elkészült a Magyar Közút Nonprofit Zrt megbízásából, a Bokút-Terv Mérnöki és Vállalkozó Kft. által tervezett megvalósíthatósági tanulmány a körforgalom építésére, illetve egy nyomvonal módosítására (ez utóbbival később fogunk foglalkozni résztelesen)

Ezúttal, kiemelten, csak a tanulmányterv legvégső fejezetét mutatjuk be, amely végső soron tartalmazza a tervező ajánlását is. Mindezt azzal a céllal tesszük, hogy egyrészt informáljuk a sárospatakiakat e nagyon fontos beruházás terveinek a részleteiről, másrészről – bízva abban, hogy a kérdés a közbeszéd tárgyává válhat – talán sikerül közösen a döntéshozókat a körforgalom mihamarabbi megépítése felé terelgetnünk.

„Összegzés, értékelés, javaslat

Jelen fejezetben a korábban ismertetett csomópontváltozatok MCA vizsgálata alapján összegezzük az egyes változatok előnyeit-hátrányait, majd megadjuk a Tervezői szempontból támogatott sorrendet:

•     „0” változat jelzőlámpás forgalomirányítás fázistervének módosítása

Előnyök:

  • Növeli a csomópont kapacitását.
  • Csökkenti a torlódási hosszakat
  • Egyszerű, megszokott geometriai kialakítás.
  • Jól jelezhető, táblázható.
  • Nincs területigénye
  • Nincs közműérintettsége
  • Kisebb bekerülési költség.

Hátrányok:

  • Kapacitás tartaléka kicsi
  • A torlódások nem szűnnek meg, csak rövidülnek a torlódási hosszak

Tervező részéről részben támogatható, mert megtartja a csomópont a jelenlegi rendszerét, kis költségű, nincs terület igénye, közműérintettsége, de jelentős hátránya, hogy a csúcsórában továbbra is megmaradnak a torlódások, bár azok hossza csökkenthető.

„1A és 1B” változat egysávos körforgalom

Előnyök:

  • Az elnyújtott jelenlegi „dupla” csomópontot egyben kezeli

Hátrányok:

  • geometriailag nem szerkeszthető ki idegen terület érintettség nélkül

Tervező részéről nem támogatható, mert bár kapacitásilag megfelel az adott elrendezésű helyre, de az Útügyi Műszaki Leírás előírása alapján nem szerkeszthető ki.

„1C” változat egysávos körforgalom

Előnyök:

  • Az elnyújtott jelenlegi „dupla” csomópontot egyben kezeli

Hátrányok:

  • az Rb=16,0 m sugár miatt (Rk=24,25 m) csak idegen terület igénybevételével építhető meg

Tervező részéről nem támogatható, mert bár kapacitásilag megfelel, az adott elrendezésű helyre, de csak idegen terület igénybevételével építhető.

„2” változat egysávos excentrikus körforgalom

Előnyök:

  • Az elnyújtott jelenlegi „dupla” csomópontot egyben kezeli
  • rövid egyenes szakasz beépítésével az elnyújtott csomópont ágait közelebb hozza

Hátrányok:

  • geometriailag nem szerkeszthető ki, a csatlakozó ágak összemetsződnek

Tervező részéről nem támogatható, mert bár kapacitásilag megfelel az adott elrendezésű helyre, de az Útügyi Műszaki Leírás előírása alapján nem szerkeszthető ki.

„3” változat nyújtott körforgalmú csomópont

Előnyök:

  • A körforgalom jelentős, hosszútávú kapacitással rendelkezik
  • A kör geometria a csomópontba való bejutást gyorsítja, az átbocsájtó képesség nő.
  • Forgalmi rendet figyelembe veszi, fenntartja.
  • Hálózati szempontból jól illeszkedik.
  • Jól jelezhető, táblázható.
  • Gyalogos átvezetés egyértelmű
  • Illeszkedik a városképbe
  • kis területigény

Hátrányok:

  • Nagyobb közműérintettség.
  • Bekerülési költsége, mérete és érintettsége miatt magasabb.
  • Többszörös ideiglenes forgalomterelés az építés során.

Tervező részéről támogatott kialakítás, mert olyan kapacitásnövekedést nyújt, mely biztonsággal megfelel a forgalom lebonyolítására, fejlesztési lehetőségeket maximálisan támogatja. Illeszkedik a hálózathoz irányítás technikailag, a torlódások, sorok levezethetőek az ágakon.

Összefoglalva:

Tervező részéről a „3” csomópont változat támogatott. Ez azt jelenti, hogy a kör geometriájú nyújtott csomópont tud olyan megoldást nyújtani, ami a jelen és előrebecsült forgalmakat kezelni tudja.

Összértékelésben a „3” változat a legkedvezőbb pontszámot éri el. nagy előnye, hogy az ismert fejlesztésen túl is kezeli a csomópont kapacitását, így egy ütemben ki tud épülni egy mindent kielégítő megoldás. Forgalombiztonsága maximális, gyalogos átvezetés biztonságosan le tud zajlani.

Hátrány a magasabb bekerülési költség, nagyobb építési terület igény, közműkiváltás és az építés alatti forgalom fenntartása.

Kérdőív: Sárospataki körforgalom

Megvalósíthatósági tanulmányterv