Bicikliút a Bodrog mentén

Szerző: Berger Zsolt

A szép természeti környezet egy jó lehetőség. Van itt egy szép, folyó menti ártéri erdő a hegyvidék lábánál, kanyargó folyókkal, holtágakkal, tölgyesekkel, ami ráadásul messze átnyúlik Szlovákiába, a zempléni földváron is túl. Ha lassan is, de körvonalazódik egy kézenfekvő ötlet ennek turisztikai hasznosítására: nevezetesen az, hogy a folyót és a csatornákat tegyük kajakkal, kenuval hajózhatóvá; a gátakat, ártéri erdőket pedig biciklivel, lóval járhatóvá. Van rá pénz, mert az Európai Unió szívesen finanszíroz határokon átnyúló turisztikai projekteket. Tehát minden együtt van ahhoz, hogy egy nemzetközileg is jegyzett turisztikai projekt szülessen, ami ráadásul alkalmas arra, hogy hosszabban időző turistákat vonzzon a régióba és mint ilyen, jelentősen javítsa a Tokaj Borrégió és azon belül Sárospatak város vonzerejét (a milliókért építgetett brandet) …

Mégis hogyan lehetséges az, hogy a pénzt átutalják, a projekt lezárul, a papírokon ott van minden érintett fél pecsétje, de az attrakció mégsem működik? Az erdőn átvezető földutak járhatatlanok, a biciklis és lovas út bizonyos szakasza a forgalmas 381-es útra van terelve, a tájékoztató táblák hiányosak, kizárólag magyar nyelvűek és nem derül ki róluk, hogy honnan hová tartanak az utak, nincs egy honlap vagy letölthető applikáció, aminek a segítségével útvonalakat tervezni, hajót, biciklit vagy lovat bérelni lehetne. Nemzetközi tapasztalatok szerint egy ehhez hasonló fejlesztéshez szolgáltatások is tartoznának, vállalkozók, kisbusszal trailer-rel, akik összeszedik a túrában megfáradt vándort, lovastól, kenustól, biciklistől és visszaviszik a szállására, vagy a kiinduló pontra. Azt már fel sem vetjük, hogy vendéglátás miért nincs a túraútvonal mentén, hiszen miért is lenne, ha a túraútvonal, mint olyan nem működik.

Nem sok olyan ember van a Zemplénben, aki ne halott volna a régió aktuális megmentőjévé kinevezett Waberer György 150 milliárdjáról. Bő egy évvel a választások előtt a kormányzat összecsomagolt egy rakás elmaradt felújítást, régóta esedékes fejlesztést és megkérte az újhelyi születésű kamionos milliárdost, hogy haknizza vele körbe a régiót, a Tiszától a Hernádig. Waberer turisztikai-fejlesztési csomagjának egyik kiemelt eleme az aktív turizmus és ennek keretében a bicikliút-hálózat fejlesztése, ami szintén évtizedes adósság. (Már a Tombor András-féle programban is szerepelt 2013-ban, ha emlékszik még erre valaki.)

Ez a már lezárt fejlesztés abszolút illeszkedik a Waberer-féle csomagba. Létezik-e, hogy Waberer György kormánybiztos munkatársai nem halottak még arról, hogy az Aggteleki Nemzeti Park 1,8 millió euro EU-támogatást nyert és kapott arra, hogy az aktív turizmus fejlesztése érdekében kialakítson egy biciklis és lovas út rendszert a Bodrog gátjain, illetve kenuval kajakkal járhatóvá tegye a holtágakat valamint pihenőhelyeket, kilátókat építsen. Vagy azért nincs hírverés a projekt körül, mert később akarják majd bejelenteni?

Önök hallottak már erről a turisztikai látványosságról? Nem? Ne csodálkozzanak, mi is véletlenül bukkantunk rá. Nem volt szalagátvágás, fényképezés, a körzet „örökös” országgyűlési képviselője sem tette ki a facebook oldalára. Valamiért nem fért bele a Sárospatak brand-be sem, amit pedig milliókból építget egy kis csapat a covid járvány kellős közepén.

„Holt ág”

A projekt neve: Vízi élményútvonal megvalósítása a Bodrog és eredetfolyói mentén, célja pedig az Aggteleki Nemzeti Park honlapja szerint „a helyi körülmények figyelembe, vételével színvonalas műszaki és informatikai infrastruktúrával szolgáljuk ki az aktív turizmus különböző célcsoportjait. Hosszú távú cél, hogy a komplex fejlesztés által nagymértékben növekedjen a térségbe érkező vendégek száma, és itt tartózkodási idejük is”.

Az ANP honlapján található szöveg szerint a „projekt eredményeként a bodrogzugi vízi túraútvonalakat jelentős mértékben és az eddiginél hosszabb szakaszon járhatóbbá tettük a csatornák tisztításával, vízi átemelő és kikötő pontok létesítésével. Kerékpáros és lovas túraútvonalakat alakítottunk ki, az útvonalakon madármegfigyelő tornyokkal, esőbeállókkal, pihenőhelyekkel, és sok-sok tájékoztató és útbaigazító táblával. Több információs-bemutató központot alakítottunk ki: 2020-tól Sárospatak belvárosában egy természetvédelmi oktató- és bemutatóközpont, Zalkodon halászati bemutató kiállítás, Szegiben méhészeti kiállítás és méhesház, a sátoraljaújhelyi Long-erdőben pedig pihenőház várja az ide látogatókat.”

Mivel ez egy szlovák – magyar un. Interreg projekt, melynek másik kedvezményezettje a szlovákiai Abara község önkormányzata, készült egy angol nyelvű tájékoztató is, ahol a projekt céljai között nem csak az evezős, lovas és biciklis útvonalak kiépítése szerepel, hanem az azok használatához szükséges IT (information technology) infrastruktúra kiépítése is. Gondolom e megnevezés alatt itt neten elérhető térképeket, online foglalást, (hajókhoz, lovakhoz), több nyelven elérhető honlapot kellene érteni. Ami esetleg utalna arra is, hogy itt egy határokon átnyúló projektről van szó. Sajnos ilyet nem találtam, se magyarul, se angolul.

A sárospataki ház, ami a projekt leírása szerint Természetvédelmi oktató- és bemutatóközpont. Tájékoztató tábla, cégér nincs, tessék kopogtatni …

Pihenőház a Long-erdőben. Hol lehet elkérni a kulcsot?

Felújítottak, illetve építettek néhány épületet, a korábban is jól járható gátakra kiraktak néhány táblát, de a sáros, erdészeti gépek által összevágott út a Long-erdőn keresztül bicikliútnak a legjobb indulattal sem nevezhető.

Nem családoknak való vidék….

Várjuk a külföldi turistákat, csak előtte tanuljanak meg jól magyarul!
Holtág a Long-erdőben
Madármegfigyelő kilátó
Kilátás a gátról Apróhomoknál

A projekt megvalósítását az EU a magyarországi szakaszon 1,8 millió euróval mai árfolyamon számolva 638 millió forinttal támogatta. (Ez nagyjából 15 db jó állapotú családi ház ára a régióban.)

Korábban is finanszírozott már az EU a térségben fejlesztési projektet

A projekt neve: Aktív turizmus a Bodrogon

A projekt keretében fel lett újítva három épület: Sárospatakon, a Long-erdőben és Zalkodon; meg lett kotorva néhány csatorna a Bodrogzugban, készült néhány kilátó és pihenőhely, ki lettek helyezve magyar nyelvű tájékoztató táblák, melyekről nem derül ki, hogy honnan hová vezet az út. Sok minden készült, de bicikliút az nem. A gáton lehet haladni, de ott, ahol építeni kellett volna ott nem történt semmi. Ennél is fájóbb, hogy a földutak karbantartása sem történik meg. Nem készült tájékoztató honlap, nincs letölthető app, ami alapján követhető lenne az útvonal, sőt utóbbiról a meglehetősen hézagosan elhelyezett tájékoztató táblák sem szolgálnak felvilágosítással. A látogatók számára nem derül ki, hogy ez egy határon átnyúló projekt, utalás sincs a szlovákiai szakaszra. Mivel a táblák kizárólag magyar nyelvűek, nem valószínű, hogy határon túli, netán harmadik országból érkező turistákat vonzzon a projekt. Igaz, a meglévő információk alapján magyarok sem igen bukkannak rá, hacsak nem véletlenül, ahogy mi is.

Így viszont ez inkább egy elszalasztott lehetőség. Sokan gondoljuk úgy, hogy az aktív turizmus a Bodrog-völgyében képes lenne megpezsdíteni a régió turistaforgalmát. Ez valóban egy szép útvonal, a szlovákiai szakasszal együtt több, mint 60 km. Ha a Long-erdőn valóban járható, biciklizhető út vezetne keresztül, egy szép 20 km-es kört lehetne tenni a Sárospatak körül a Bodrog holtágai között. Úgy tűnik, hogy az aktív turizmusra szánt pénz, megint másra lett fordítva.

Kérdéseinkkel az Aggteleki Nemzeti Park igazgatójához fordulunk.